Møde i udvalget d. 4. november 2019
7. Opnormering af Kontrolgruppen (O)
Sagsnr.: 330-2019-40719 Dok.nr.: 330-2019-226217 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres
om beslutning i Økonomiudvalget vedrørende opnormering af Kontrolgruppen, der
har afledte økonomiske konsekvenser på udvalgets Konto 5 (forsørgelsesydelser).
Baggrund
Økonomiudvalget har på sit møde den 20. maj 2019 besluttet
en businesscase på opnormering af kontrolområdet.
En opnormering vil give administrationen mulighed for at
gennemføre flere fokuskontroller og registertjek af, om borgere på
overførselsindkomst har formue eller lønindtægt, som kan dække borgerens behov
for forsørgelse, og om borgerne løbende opfylder regler for udbetaling af
forsørgelsesydelser. Det forventes, at en øget kontrol vil kunne medføre et
samlet provenu svarende til løn til 2 fuldtidsstillinger.
Økonomiudvalget har besluttet, at de 2 fuldtidsstillinger
finansieres på Konto 5 (forsørgelsesydelser) på Social- og
Beskæftigelsesudvalgets område.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Da sagen har været behandlet i Økonomiudvalget, kan Social-
og Beskæftigelsesudvalget tage denne orientering til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Driftsønske i 1000 kr. gældende fra 1. juli 2019
|
Budgetår 2019
|
Budgetår 2020
|
Budgetår 2021
|
Budgetår 2022
|
Total
|
Lønudgift til 2 kontrol medarbejdere, konto 6
|
-550
|
-1.000
|
-1.000
|
-1.000
|
-3.550
|
Sparede kommunale udgifter til kontanthjælp, konto 5
|
0
|
400
|
500
|
500
|
1.400
|
Sparede kommunale udgifter til uddannelseshjælp, konto 5
|
0
|
300
|
400
|
400
|
1.100
|
Sparede sygedagpenge og fleksydelse, konto 5
|
0
|
300
|
400
|
400
|
1.100
|
I alt netto
|
-550
|
0
|
300
|
300
|
50
|
I Økonomiudvalgets behandling af sagen blev fremlagt
følgende økonomiske bemærkninger:
Det er vanskeligt at skønne om en opnormering direkte
kan aflæses i de kommunale budgetter på overførselsområdet.
Det er dog administrationens vurdering, at et ekstra
kvalitetstjek inden der trykkes på udbetalingsknappen vil medføre færre
fejludbetalinger og dermed på sigt understøtte kommunens indsats på kontroltrin
1 og 2.
Businesscasen er behæftet med stor usikkerhed, idet der
ikke aktuelt findes et digitalt redskab, som kan dokumentere indsatsen.
Administrationen foreslår derfor, at der tages udgangspunkt i en balanceret
business model, hvor ambitionen er, at indsatsen skal modsvare lønudgiften til
2 medarbejdere over en 3 årig periode.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservide indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. november 2019:
Fraværende:
Helle Blak (F), Søren Lund Hansen (O)
Orienteringen taget til orientering med bemærkning om, at
opnormeringen skal kunne rumme juridisk kompetence og er gældende for:
Kontroltrin 1: Der foretages en vurdering af borgerens
berettigelse til ydelse på grundlag af en ansøgning. Kontrollen af borgererens
oplysninger i ansøgningen foretages gennem opslag i egne it-systemer og
offentlige registrere såsom CPR, e-indkomst mv.
samt
Kontroltrin 2: Her er det de medarbejdere, der udbetaler en
ydelse i kommunen, der har ansvar for løbende at følge op på ændringer i
borgerens forhold, som kan have betydning for berettigelse af modtagelse af
ydelsen.
Vigtige elementer her er borgerens egne oplysninger samt
elektroniske adviser fra fagsystemer og CPR registret.
Social- og Beskæftigelsesudvalget bemærker, at det er en
forebyggende indsats.
Kontrolgruppen opfordres til at samarbejde med andre
instanser.